جیم کری

Jim Carrey

جیمز یوجین کری
عناوین شغلی : بازیگر
تولد : نیومارکت، اونتاریو، کانادا - ۱۷ ژانویه ۱۹۶۲

پدرش ساکسیفونیست جاز بود و به همین دلیل، از کودکی در نمایش های و برنامه های کمدی حضوری ثابت داشت. با بیکاری پدرش، وضعیت خانواده آشفته و نامتعادل و او مجبور شد پس از مدرسه در یک کارخانه کار کند. به همین دلیل دبیرستان را رها کرد و پس از مدتی کارگری، در نوزده سالگی از تورنتو به لوس آنجلس نقل مکان کرد.

در هالیوود، مدتی اجراهای کمدی تک نفره را در کلوب های شبانه تجربه کرد و آرام آرام وارد سینما شد. تا یک دهه پس از آغاز فعالیت های سینمایی، نقش های چندان مهمی به دست نیاورد. در نخستین فیلم هایش هیچ نشانی از استعدادهای نمایشی خود بروز نداد و در سالهای بعد، شاید مهم ترین فیلم کارنامه اش، «پگی سو ازدواج کرد» (فرانسیس فورد کاپولا) بود که نقشی حاشیه ای را در آن به عهده داشت. تا پایان سال 1992، در مجموع در هشت فیلم و چند مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرد که در برخی از آنها با نام جیمز کری ظاهر شد. اما «ایس ونچورا» پایان این دوره از فعالیت هایش بود. در این فیلمِ تام شادیاک، کری هم یکی از سه فیلمنامه نویس بود و هم نقش نخست و صلی را ایفا کرد و برای هر دوی این کارها، تنعا سیصد و پنجاه هزار دلار دستمزد گرفت. در این فیلم برای نخستین بار قابلیت های فراوان کمدی اش را به نمایش گذاشت و همین سبب شد تا با دستمزدی کمی بیشتر، نقش اول «ماسک» را از آنِ خود کند. نمایش این دو فیلم در فاصله ای کوتاه و فروش بالای هر دو، کری را تبدیل به یک ستاره کرد. برای «خنگ و خنگ تر» در همان سال هفت میلیون دلار دستمزد گرفت و با قبول نقش ریدلر در «همیشه بتمن» که پیش تر، رابین ویلیامز آن را رد کرده بود، ثابت کرد که می خواهد متفاوت هم باشد.

در سال 1995 با نمایش دومین قسمت «ایس ونچورا» با نام «ایس ونچورا: وقتی طبیعت فرا می خواند» محبوبیتش باز هم بیشتر شد. در همین سال پس از هشت سال زندگی با ملیسا وومر که پیشخدمتی ساده بود، او را طلاق داد و یک سال بعد با لورن هالی، همبازی در «خنگ و خنگ تر» ازدواج کردکه این ازدواج هم یک سالی بیشتر دوام نیاورد.

پس از موفقیت چهار کمدی پیاپی اش، برای «مرد کابلی» بیست میلیون دلار دستمزد گرفت تا لقب گران ترین ستاره سینمای کمدی را از آنِ خود کند. شکست تجاری «مرد کابلی» که بیشتر به دلیل چرخش کری از طنز سطحی به طنزی تلخ حاصل شد، بلافاصله با «دروغگو دروغگو» در همان چهره ی قبلی، جبران و موقعیت کری مستحکم تر از قبل شد. پس از این فیلم، کری نشان داد جایگاهی که در آن قرار دارد ارضایش نمی کند. او تلاش فراوانی کرد تا در فیلم های کارگردانان مطرح تر حاضر شود و حاصل این تمایل، بازی در «نمایش ترومن» پیتر ویر با شکستن نرخ دستمزدش بود. نمایش کری در این فیلم، آنقدر خیره کننده بود که جایزه گلدن گلاب را از آنِ خود کند. هرچند این آغاز نادیده گرفته شدنش توسط آکادمی هم بود.

تا پایان دهه ی 1990، در «مردی در ماه» میلوش فورمن در نقش اندی کافمن و «من، خودم و آیرین» برادران فارلی در قامت شناخته شده اش ظاهر شد که اولی برایش یک گلدن گلاب دیگر و دومی محبوبیت بیشتر نزد سینماهاروها و کمپانی ها را به همراه داشت. از آغاز فیلمبرداری «من، خودم و آیرین»، با همبازی اش رنه زلوگر رابطه ای نزدیک و صمیمانه داشت که تا آستانه ی ازدواج هم پیش رفت، اما جنجال ها و حواشی رسانه ای، سبب شد این ازدواج منتفی شود.

اگر جری لوییس جایگزین ستاره های کمدی سینمای صامت و ابتدای دوران ناطق بود، کری همان خصوصیات را از لوییس به عاریت گرفت؛ با این تفاوت که آنها را با روح زمانه و سینمای مدرنِ دهه ی 1990 و پس از آن در هم آمیخت. در کمدی های پرفروش جیم کری، پرده دری های اخلاقی و شوخی های گاه وقیح، به شلوغی و طنز بزن بکوب کارهای جری لوییس و هم دوره هایش افزوده شده است. این مورد مثلا در مورد دو کار مشترک کری با برادران فارلی در مقام کارگردان، کاملا به چشم می خورد. اما دلیل اصلی اهمیت بازیگری مثل جیم کری، تنها حضور در این جایگاه نیست. در سالهای پایانی دهه ی 1990 و پس از آن، جیم کری سعی بسیاری کرد تا تنها یک کمدین موفق در گیشه نباشد. پذیرفتن نقش ریدلر در «همیشه بتمن» که نه نقش اول بود و نه دستمزدی بالا داشت، آغاز این تلاش بود و «مرد کابلی» هم دنباله ای بر آن. و عدم استقبال از این نقش ها کری را ناامید نکرد و همچنان به تلاش و سختگیری خود ادامه داد. او در «نمایش ترومن» تصویری از فردی گرفتار در بحران هویت ارائه می دهد که به راحتی همذات پنداری تماشاگر را از آنِ خود می کند و همینطور در «مردی در ماه» چنان در قالب "اندی کافمن" فرو می رود که باور کردنی نیست.

در این سالها، هرچند آکادمی کری را حتی شایسته ی نامزدی جایزه اسکار هم ندانسته اما، از سوی انجمن ها و تشکلات مختلف منتقدین، هم از سوی جشنواره ها و هم در مراسم های اهدای جوایز سالانه مورد تقدیر و ستایش قرار گرفته است. کری در هزاره ی جدید، همواره ستاره ای با دو چهره ی کاملا متفاوت بوده است و هرچند درصد موفقیتش در پیوند زدن این دو چهره بالا با هم بالا نیست ولی داشتن همین دو چهره، سبب می شود او را یکی از مطرح ترین بازیگران سینمای معاصر به شمار آوریم.


برای ثبت دیدگاه خود، اپتدا وارد وسایت شوید.

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که در این باره چیزی می نویسد...