گفت و گو با فرید سجادی حسینی، بازیگر فیلم «فروشنده»

فرهادی انسان‌ها را خوب می‌شناسد

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۱


پیش درآمد: در تازه‌ترین تجربه کارگردانی اصغر فرهادی همه شخصیت‌های داستان اسم دارند جز پیرمردی که بازی خوب بازیگر آن توجه بسیاری از علاقه‌مندان را جلب کرده است. فريد سجادی حسينی چهره‌ای آشنا در سينما و تلويزيون ايران است و بيش از 26 سال سابقه فعاليت در حوزه‌های مختلف دارد؛ از بازی در «مدرسه پيرمردها» و «شب بيرون» تا دستياری داوود ميرباقری و نرگس آبيار در «مسافر ری» و «نفس». با اين بازيگر قديمی درباره حضور در «فروشنده» گفت‌وگو كرده‌ايم:
                                                             ************************************

● با وجود حضور چهره‌های سرشناس، چرا شخصيتی كه شما در «فروشنده» نقش آن را ايفا كرده‌ايد، برای تماشاگر واقعگرايانه‌تر و ملموس تر به‌ نظر می رسد؟

□ هميشه ديدن يک آدم تازه در كنار بازيگران شناخته‌شده‌تر برای تماشاگر كنجكاوی برانگيز است. شخصيت اين فرد در «فروشنده» حتی در فيلمنامه هم نوعی كنجكاوی داشت. به هر حال، قلم توانای فرهادی در فيلمنامه، اين شخصيت را خلق كرده و بعد با حضور بازيگرانی توانا چون شهاب حسينی و ترانه عليدوستی و ديگران به تصوير كشيده است. نقش در فيلمنامه هم خاص بود و از فرهادی ممنونم كه آن را به من داد.



● بازی كردن در نقش يک شخصيت خاص و البته سخت و اين كه بسيار واقعی از آب دربيايد، چگونه بود؟

□ همه ی ما مفتون سينما به يک اعتبار مفتون انسان هستيم، آنها را تحليل می كنيم و با توجه به افرادی كه اطراف خودمان ديده‌ايم، سعی در شناختن انسان‌ها داريم. به‌نظرم فرهادی بيش از ما انسان‌ها را می شناسد و احوال و اطوار آنها را بسيار زيبا و مينياتوری ترسيم می كند. حال فكر كنيد سر فيلمبرداری وقتی يكی مانند فرهادی پيدا می شود كه بازيگر را درک و به او توجه می كند، اين همان روزهای عشق و عاشقی است؛ روزهايی كه در آن خلاقيت، فكر و انديشه وجود دارد.

● تجربه كار كردن با فرهادی را چگونه توصيف می كنيد؟

□ فرهادی انسانی بزرگ است؛ تا جايی كه منِ بازيگر دركی درست از نوشته‌های او دارم و دست و بالم در صحنه باز است. هر جا كه از حيطه نوشته‌ها و حال و هوای شخصيت دور می شديم، او به‌عنوان فيلمنامه‌نويس و كارگردان با دادن نشانی دقيق بازيگر را به نقطه مطلوب و دلخواه می رساند تا درست در جايی كه بايد، بايستد.

● شما در عرصه بازيگری و كارگردانی بی تجربه نيستيد. ملاک انتخاب نقش، كارگردان بود، فيلمنامه يا خودِ شخصيت؟

□ قبل از آن كه فيلمنامه را بخوانم، فرهادی و كار كردن با او را دوست داشتم و اگر نقشی ديگر را هم به من پيشنهاد می داد، قبول می كردم. وقتی فيلمنامه را برايم فرستادند، نقش برايم خيلی هيجان‌انگيز بود. فرهادی هم از قبل توضيحاتی درباره نقش و ويژگی هايش داده بود. ضمن اين كه فيلمنامه، قوی و مستقل بود و من را مجذوب خود كرد.

● در طول تمرين و ضبط آيا تغييری هم در متن به‌ وجود آمد؟

□ فرهادی خیلی مراعات بازيگرانش را می كند و با اين كه هميشه سر تمرين نگران خستگی ما بود اما من تمرين‌ها را دوست داشتم. قبل از فيلمبرداری و سر صحنه تمرين می كرديم و در طول فيلمبرداری هم گاهی می شد چند برداشت داشته باشيم. هر اتفاقی كه در فيلم رُخ داده، از اول در فيلمنامه بود.


● نقش شما در فيلم زياد به چشم می آيد.

□ اگر بازی من در «فروشنده» ديده می شود، بخش زياد آن مديون بازی شهاب حسينی است كه خوب بازی كرد و من انعكاس بازی او را در خودم ديدم. ضمن اين كه اوايل كار شخصيتی كه من بازی كردم، اسم داشت اما بعد فرهادی گفت هر اسمی برايش بگذاريم، شبهه‌ناک می شود و به همين دليل، پيرمرد داستان بدون نام است. انتقام، ترديد، خشم، وسوسه و تمام ريزه‌كاری ها و ويژگی های رفتاری شخصيت‌ها در «فروشنده» از پيش طراحی شده بود. فيلم در واقع نشان می دهد اگر آدمی يک ذره راه كج برود، تمام خصايص بد و زشت در او متجلی می شود و برعكس. اصغر فرهادی تمام اين حس‌ها را به علاوه عشق به خوبی نشان می دهد و به‌ نظرم همين روی مخاطب تأثير می گذارد.
منبع : فیلم نگاه
برای ثبت دیدگاه خود، اپتدا وارد وسایت شوید.

دیدگاه ها

بردیا زمانی
  •  2
  • |
  •  4
  • |

    بازیش توی "فروشنده" فوق العاده هست.