گفت و گو با فرانسیس فورد کاپولا کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما

سینما، مهاجرت و...... دونالد ترامپ!

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۹

  • نویسنده : مت وِلا
  • |
  • ترجمه : ساسان دُسی
  • |
  • منبع : مجله تایم

● هتل داری، تولید شراب و سینما فعالیت های اقتصادی شما بوده اند چه فکر و ایده ای درباره آنها دارید؟
کنار هم قرار دادن آنها به عنوان فعالیت اقتصادی کمی تحقیر آمیز است. در واقع هیچگاه نخواسته ام خودم را در یک بخش اسیر و گرفتار کنم و واقعا چشم اندازی در مورد این که کدام یک را بر دیگری ترجیح می دهم ندارم.

زمانی که یک فیلمساز جوان از شما رهنمودی می خواهد معمولا چه سؤالی از شما می کنند و شما چه جوابی می دهید؟
آنها همگی می پرسند چگونه می توانم شروع کنم؟ و من همیشه به آنها پاسخ می دهم چه کسی می خواهی باشی؟ آیا می خواهی اسپیلبرگ دیگری شوی یا جیم جارموش؟ به دلیل آن که آنها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. اسپیلبرگ فیلم های زیبا -هنرمندانه اما بزرگ (با کمپانی های عظیم) می سازد اما جارموش فیلم هایی کوچک می سازد که البته پول های کمی می سازند اما خُب خیلی زیبا هستند. حال آیا تو (منظور فیلمساز جوان) می خواهی با استودیوهای بزرگ کار کنی یا راه دیگری را انتخاب می کنی؟


فکر می کنید تکنولوژی چگونه می تواند بر صنعت سینما اثر بگذارد؟
به زودی کل صنعت سینما به کمپانی هایی نظیر آمازون و اپل تعلق می گیرد. به دو دلیل کاملا مشخص. اول این که این کمپانی ها پول می سازند بنابراین می توانند فیلم تولید کنند. دوم این که این کمپانی ها به محتوا نیاز دارند. حقیقت آن است که رسانه های جمعی محتواهای ارزشمندی ندارند پس به سینما و فیلم های خوب نیاز مندند. اما مشکلی که وجود دارد آن است که آنها خیلی قانونمند حرکت می کنند من فکر نمی کنم هنر بتواند چنین راهی را بر گزیند. من قبلا هم گفته ام شما نمی توانید هنر را بدون ریسک بسازید همچنان که نمی توانید بچه ای را بدون سکس درست کنید. ریسک ماده اساسی تولید در هنر است اما ممکن است من اشتباه بگویم.

در بین همه چیزهایی را که در مورد «پدر خوانده» گفته اند نباید فراموش کرد که «پدرخوانده» فیلمی است درباره مهاجرت و ادغام در جامعه آمریکا حال در مورد مجادله مهاجرت در آمریکای کنونی چه فکر می کنید؟
اگر آمریکای کنونی باعظمت شده است به خاطر مهاجرانی است که از کشورهای دیگر آمده اند.حتا آمریکایی های اصیل هم در واقع مهاجر هستند پس بحث درباره مهاجرت پوچ و بیهوده است. اگر مکزیکی های مهاجر نبودند کالیفرنیای امروز هم در کار نبود. پرچم کارخانه های شراب ما در مکزیک همانقدر افراشته است که در کالیفرنیا و آمریکا و از این جهت کارگران باید به خود ببالند.

بسیاری از کتاب های شما اقتباسی از ادبیات داستانی بوده اند آیا هیچ کتابی بوده است که شما علاقه مند به تولید فیلم از آن باشید؟
«برف بهاری» نوشته یوکیو میشیما (این رمان در سالهای آغازین دوره تایشی روی می دهد. مضامین این رمان برگرفته از درگیری های ناشی از غربی شدن در اوایل قرن بیستم است.) این کتاب اولین بخش از سه گانه «دریای باروری» است. این داستان به شکل شگفتی جذاب است. این داستان یک پیام اخلاقی هم دارد چگونه چیزهایی را که دوست داریم باز پس می زنیم و نتیجه آن به صورت حقیقتی غیر قابل کتمان در زندگی مان می بینیم. ما این کارها را با دقت درباره خانواده -فرزندانمان و والدینمان انجام می دهیم.

و اگر قرار باشد فیلمی در کاخ سفید بسازید؟
-خُب، من دونالد ترامپ را از سیزده سالگی می شناختم. ما با همدیگر به یک مدرسه نظامی می رفتیم او یک بچه پولدار بود. در طول سالها او تاثیر چندانی روی من نداشت و به همان اندازه افتضاح که در حال رشد و تکامل است. تنها این را بگویم که او مرد بدی در بیست سال پیش نبود اما اعتراف می کنم که ترامپ را هیچگاه درست نشناختم.

منبع : فیلم نگاه
برای ثبت دیدگاه خود، اپتدا وارد وسایت شوید.

دیدگاه ها

بیژن شعبان پور
  •  1
  • |
  •  8
  • |

    چقدر حیف که کاپولا دیگه فیلم نمی سازه.