در خط مقدم هنر سینما

شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۵

  • نویسنده : تیم رابی
  • |
  • ترجمه : سارا جوادی
  • |
  • منبع : تلگراف

اصغر فرهادی پس از پیروزی با فیلم اسکاری «جدایی نادر از سیمین» در خط مقدم هنر سینما در جهان قرار گرفته و تبدیل به نامی شده که که بخش های رقابتیِ مهم ترین جشنواره های جهان با افتخار فیلم هایش را در برنامه های خود می گنجانند. دو فیلم اخیر فرهادی یعنی «گذشته» و «فروشنده» نیز تصویری از کلاف درهم پیچیده ی آشفتگی های خانوادگی را ارائه داده اند، در قالب معادل سینماییِ آنچه آنچه اوژن اسکریب "نمایش خوش ساخت" نامیده است. حداقل چیزی که در مورد فرهادی می توان گفت این است که پیرنگ هایش را با دقتی همه جانبه می پروراند: هر صحنه ای از پس صحنه ی بعد، گرهی را که شخصیت ها در آن گرفتار آمده اند تنگ تر می کند.



پس زمینه ی تئاتری فرهادی در «فروشنده» آشکارتر از همیشه است، از جمله طرح داستان و پرداخت شخصیت های اصلی فیلم. در پرده ی سوم «گذشته» ضعف هایی وجود داشت که فرهادی آنها را به شیوه ای آگاتا کریستی وار در حل و فصل رازها محول کرده بود که خیلی جور درنمی آمد.

«فروشنده» در آخرین لحظه ها به بخش رقابتی کن وارد شد. کاش فرهادی وقت بیشتری را صرف تدوین فیلم کرده بود. پرده ی اول کمی سروشکل نامنظمی دارد و داستان های فرعی بیشتر پیرنگ اصلی را دچار لغزش می کنند تا این که به عنوان نوعی کنترپوان، باعث تقویت آن شوند. اما فرهادی با انتخاب ترانه علیدوستی و شهاب حسینی که هر دو از بازیگران اصلی «درباره الی» - فیلمی در باب وجدان جمعی – بودند و بخصوص با انتخاب بابک کریمی شگفت انگیز، گروه قدرتمندی را دستچین کرده که به نجاتش آمده اند. هر سه ی اینها نقش آفرینی هایی ماهرانه تر و ظربف تر از بازی برنده ی جایزه ی برترین بازیگر زنِ کن با فیلم «گذشته» یعنی برنیس بژو ارائه داده اند.



در «فروشنده» نمی توان گفت که فرهادی سبک تازه ای ارائه داده ولی همان ابزارهای قدیمی اش به خوبی در خدمت او قرار گرفته اند.

منبع : فیلم نگاه
  • سارا جوادی
  • |
  • پنج شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۰
  • |
  • ۰
  • |
  • ۶۰۹
  • |
برای ثبت دیدگاه خود، اپتدا وارد وسایت شوید.

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که در این باره چیزی می نویسد...