حمله به حریم امن خانه

سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵

  • نویسنده : کریس ناشاواتی
  • |
  • ترجمه : پیمان جوادی
  • |
  • منبع : اینترتینمنت ویکلی

اگر تیزر تبلیغاتی فیلم «پاکسازی» را دیده باشید می دانید که داستان و فرضیه ی اولیه ی فوق العاده ای دارد. سال 2022 است و آمریکا تازه از فروپاشی و بحران اقتصادی سر بلند کرده است. بیکاری در پایین ترین حد خود تا به حال قرار دارد و می توان گفت واقعاً جرم و جنایتی رُخ نمی دهد. چرا؟ زیرا هر سال یک شب، به شهروندان قانون مدار مجوزی برای کشتن داده می شود و هیچ عقوبت و کیفری هم در انتظارشان نیست. این گونه آنها از انگیزش های خشونت باری که ممکن است در طول 364 روز دیگر سال به سراغشان آمده باشد، رهایی پیدا می کنند. پس بفرمایید و ساطورتان را تیز کنید، اسلحه ی مارک اسمیت و وسون تان را از گلوله پر کنید و خشم درونی خود را آزاد سازید، چون شب پاکسازی فرا رسیده است.



بله، فوق العاده جذاب اما به شدت وحشتناک و هراس آور است، درست است؟ خیلی بد شد که نویسنده و کارگردان فیلم جیمز دی موناکو در تولید فیلم به اندازه ی کافی سلیقه و زحمت به خرج نمی دهد. فیلم که آغاز می شود، با جیمز سندین (ایتان هاوک) روبرو می شویم که فروشنده ی تجهیزات ایمن سازی منازل است و توانسته از وحشت همسایگان خود و تبدیل عمارت های آنها به دژهایی نفوذناپذیر و تک افتاده، ثروت زیادی به جیب بزند. خود این افراد بیش از آن روحیه ی لطیفی دارند که آدمکش باشند، بنابراین وقتی شب پاکسازی از راه می رسد، خانه را چفت و بست می کنند و مانند یک مسابقه ی بولینگ، برای تماشای خشونت ها پای تلویزیون می نشینند.



سندین، همسرش (لنا هیدی) و دو فرزندشان (آدلاید کین و مکس بارک هولدِر) فکر می کنند از شورش و غوغای بیرون خانه مصون هستند. اما بعد یک مرد سیاهپوست که تحت تعقیب قرار گرفته سروکله اش پیدا می شود و التماس می کند تا به داخل راهش بدهند. آنها باید چه کاری انجام بدهند؟ دی موناکو که یک فیلم دیگر با بازی ایتان هاوک به نام «یورش به کلانتری شماره 13» نیز در مقام فیلمنامه نویس نوشته بود، ظرف طنز و هجویه های خود را با بار سیاسیِ بیش از حدی پر کرده است که فیلم گنجایش آن را ندارد. به این ترتیب فیلم به یک تریلر معمولی در شاخه ی فیلم های هجوم به خانه تبدیل می شود که ایده های مهم آن درباره ی نژاد، طبقه ی اجتماعی و خشونت به واسطه ی تمایل آن برای انطباق با ویژگی های این ژانر، قربانی می شوند. سازندگان «پاکسازی» مشخصاً نکات مهم و زیادی در ذهن داشته اند، اما هرگز نتوانسته اند آنها را واقعاً شرح دهند.
منبع : فیلم نگاه
برای ثبت دیدگاه خود، اپتدا وارد وسایت شوید.

دیدگاه ها

اشکان آتشکار
  •  15
  • |
  •  15
  • |

    فیلم بدی نیست. فضای جنون آمیز فیلم و تلاش اقراد خانواده برای نجات جان خودشون تاثیرگذاره.

    پوریای ولی
    •  10
    • |
    •  19
    • |

      بر خلاف تصورم فیلم خوبی بود.