آیوانهو : داستان مبارزان خستگی ناپذیر

یکشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۳:۱۰

  • نویسنده : باسلی کروتِر
  • |
  • ترجمه : مجید کریمی
  • |
  • منبع : نیویورک تایمز

تهیه کننده، پاندرو اس.برمن، با پشتیبانی کمپانی مترو گلدوین مایر رمان باشکوه «آیوانهو» به قلم سِر والتر اسکات را به یک فیلم سینمایی تبدیل کردند. فیلمی که ارزش های ساختاری این رمان بزرگ که بر پایه هارمونی های اجتماعی قرن دوازدهم انگلیس و اسکاتلند استوار است را حفظ کرده و همچنین توانسته به خوبی شکوه و غرور تاریخی اسکاتلندی – انگلیسی را به تصویر کشد. اگر بخواهیم بدون غرض قضاوت کنیم باید اعتبار و ارزش نهایی اثر را نثار تهیه کنندگان فیلم کرد، آنها و هزاران نفر از عوامل فیلم که در نهایت تصویر زیبایی را بر روی پرده نقرهای برای ما به نمایش می گذارند.
رمان سِر والتر اسکات به هیچ وجه در این بازسازی که روایت داستانی از شوالیه ها، پادشاهان، دغل بازان و قهرمانان است، سبک نمی شود. در حقیقت دسیسه های درباری و دشمنی های فرقه ای داستان را شکوه و جلالی دوچندان بخشیده اند. در بیشتر بخش های فیلم خلق تصاویر با زیرکی و به خوبی انجام شده است. شکوه تاریخ انگلستان که معمولا در فیلم ها نمود و جلوه قابل قبولی دارد در «آیوانهو» نیزکه دورانی وحشی و ماجراجویانه را روایت می کند نمره ی قبولی را دریافت کرد. آنچه آشکارا می توان در فیلم دید – البته به جز تصویر های رنگی محسورکننده -  بی طرفی راوی در نشان دادن تم ضد یهودی حاکم در انگلیس قرون وسطی است. آئناس مکنزی - کسی است که رمان را اقتباس کرده - و نوئل لنگلی فیلمنامه نویس فیلم داستان ربکا را حفظ کرده اند. داستان دختر زیبای یهودی و پدرش ایزاک . پدری که دخترش را به اتهام جادوگری محاکمه می کنند و خودش را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. آنها با نشان دادن این اپیزودها تاکیدی آگاهانه بر کوته فکری حاکم بر جامعه و نظام فکری ناعادلانه ی جمعی قرون وسطی دارند.
در برخورد با درام فیلم در می یابیم که باورپنداری قابل توجهی حاصل می شود و فیلم مواجهه با عدالت و تحمل مشکلات را به گونه ای متفاوت از فیلم هایی که تا به امروز (مترجم :1952 ) ساخته شده نمایش می دهد. این را همانقدر که مدیون کارگردان فیلم است مدیون بازی خوب الیزابت تایلور در نقش ربکا و فلیکس آیلمر در نقش ایزاک نیز هست. جذابیت فیلم خوش ساختی و صحنه های پر از هیجان محاصره ها و نبرد و تعقیب و گریزهاست. که این را نیز مدیون مترو – گلدوین مایر هستیم که دورنمایی زیبا از قرون وسطای انگلستان را شاهدیم. دورنمایی همچون آنچه از لارنس الیویه در «هنری پنجم» می بینیم. سکانس مبارزه سواران با نیزه پرزرق و برق و نبرد قلعه ترکیل استون داغ تر و پرجوش و خروش تر از هر نبردی است که تاکنون دیده اید. با صدها رابین هود کمان به دست که ابری از تیرها را به سمت قلعه روانه می کنند و مدافعین قلعه که با پرتاب سنگ های بزرگ به سمت آنهایی که با نردبان سعی در ورود به قلعه دارند و نبرد پایانی بین آیوانهو و دشمن خونخوارش دو بوا-گیلبرت و نبرد تبرهایشان آنچنان که آهنگران را شرمنده می کند، همه و همه سرشار از هیجان اند.تهیه این فیلم در انگلستان به آن غنای طبیعی داده و فیلم را سرشار از هوای مشابه آن دوران کرده است.
منبع : فیلم نگاه
  • مجید کریمی
  • |
  • سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲:۳۶
  • |
  • ۰
  • |
  • ۹۵۸
  • |
برای ثبت دیدگاه خود، اپتدا وارد وسایت شوید.

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که در این باره چیزی می نویسد...