به ظاهر ساده اما پیچیده

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۳۰

  • نویسنده : دبورا یانگ
  • |
  • ترجمه : مجید کریمی
  • |
  • منبع : هالیوود ریپورتر

فیلم به ظاهر ساده ی «جدایی نادر از سیمین» توانسته است آنچنان جامعه ی ایران را مورد توجه قرار دهد که کمتر فیلمی توانسته به این عمل دست یابد. همچون «درباره ی الی» که دو سال پیش برای فرهادی خرس نقره ای بهترین کارگردانی جشنواره ی برلین را به همراه داشت این فیلم هم توانایی این را دارد که با مدیریت صحیح مخاطبین بسیاری را به سالن های سینما آورد . فیلم به ظاهر به سیاست کاری ندارد. طلاقی که سیمین (لیلا حاتمی) می خواهد بگیرد محور داستان فیلم است. ظاهرا دلیل او برای طلاق این است که می خواهد برای بهتر شدن آینده ی دختر 11 ساله اش ترمه (سارینا فرهادی) به خارج مهاجرت کند. (مترجم: این دختر به دلایلی نمی تواند آینده ی خوبی در این کشور داشته باشد. یا چیزهایی از دست داده و یا نمی تواند چیزهایی را به دست آورد!).

نادر (پیمان معادی) مرد مودب و نجیب اما بسیار یکدنده و لجبازی ست و به همسرش توجه کافی نمی کند. آنقدر مغرور است که از او نمی خواهد که با او بماند. و هنگامی که او و دخترش ترمه برای مراقبت از پدرش که بیماری آلزایمر دارد به خانه ی اش می روند می گذارد که سیمین به خانه ی مادرش رود و آنجا بماند. پس از رفتن او زن فقیری به نام راضیه (ساره بیات) را برای پرستاری از پدرش و انجام کارهای خانه استخدام می کند. این در حالی است که راضیه حاملگی خود را از او پنهان می کند. (اگر واقعا باشد!) چند روز بعد او راضیه را اخراج کرده و او را از خانه بیرون می اندازد. ظاهرا از پله ها پایین می افتد و بچه اش سقط می شود. بقیه ی فیلم بر شکایت شوهر دم دمی مزاج و بدهکار راضیه، حجت (شهاب حسینی) حکایت دارد.

سکانس به سکانس جزئیات بیشتری به فیلم اضافه می شود. این جزئیات تصویر اخلاقی برگرفته از داستان را دگرگون می کنند. فیلمنامه فرهادی ترجیحا طرف کسی را نمی گیرد. همه به نظر همانقدر حق به جانبشان است که دیگری است. آنها در توری از غرور و خودبزرگ بینی، دین و اخلاقیات، آبرو و پول اسیر شده اند. فرهادی همانطور در فیلم سومش، «چهارشنبه سوری»، درگیری های یک زوج را از نگاه یک خدمتکار نشان داد، در اینجا هم اختلاف طبقاتی به وضوح  رنگ و بوی خود را در فیلم نشان می دهد. تفاوت قشر متوسط و فقیر در جامعه می تواند همچون تفاوت زندگی اشرافی شاهزاده ها با مردم معمولی باشد. نادر، سیمین و ترمه شغل، ماشین، آپارتمان و جهان بینی متوسطی دارند. آنها در دعواهاشان صدایشان را بلند نمی کنند؛ حتی وقتی با این کار بتوانند روی قضاوت قاضی دادگاه تاثیر بگذارند. راضیه و حجت فقیرند، در جایی در جنوب شهر زندگی می کنند و اعضای آسیب پذیرتری از جامعه اند. راضیه بسیار مذهبی است. طوری که برای انجام کارش می پرسد که آیا تعویض لباس چرک یک پیرمرد 80 ساله گناه است یا نه. یکی از نقاط چرخش داستان در فیلم حاضر نشدن او برای خوردن سوگند بر قرآن است .یکی دیگر از شخصیت های کلیدی ترمه ی نوجوان است. او کسی است که موقرانه در می یابد که در جامعه ای که دروغ گفتن یک ارزش است باید اصولی را که به آن ها معتقد است تنزل بخشد. وقتی زمان آن می رسد که حقیقت را بگوید او تصمیمی بسیار متفاوت تر از راضیه ای می گیرد که تحصیلات درست و حسابی نداشته است.

در نتیجه ی بازی خوب بازیگران، شاهد عمق غیر معمولی (زیاد) از شخصیت پردازی در فیلم هستیم. تمامی پنج بازیگر اصلی در قاب ژرف محمود كلاري، فیلمبردار باتجربه ی سینمای ایران، برجسته اند. علی رغم زمان 2 ساعته ی فیلم تدوین هایده صفی یاری فشار و هیجان را از ابتدا تا انتها در فیلم حفظ می کند.

منبع : فیلم نگاه
  • مجید کریمی
  • |
  • سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۱
  • |
  • ۰
  • |
  • ۱۰۹۴
  • |
برای ثبت دیدگاه خود، اپتدا وارد وسایت شوید.

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که در این باره چیزی می نویسد...